divendres, 14 de gener del 2022

Jardineria de butaca. Hivern al Nord! Havearbejde fra lænestolen

Havearbejde fra lænestolen 

La terrassa petita del meu jardí, l'estiu passat 2021
Foto: Sònia Bandholm 

La veritat es que des de que els Nadals del 2021 han passat a l'història... ja que, aquí no es celebra la nit de reis... els Mags d'Orient ni es molesten en passar pel nord del continent Europeu, deu de ser pel fred i la foscor que ens envaeix cada tardor i part de l'hivern...Us conte, a la meva "vida diària" ...no ha passat res i han passat moltes coses, alhora. M'explico, no ha passat res de nou que sigui digne de menció...però, han passat moltes "petites" coses que suma sumando fa que la rutina no sigui tal ni la vida quotidiana, en aquests temps de covids, del tot avorrida.


El passat mes de desembre i enmig d'un periode bastant estressant al treball, amb torns, de nit, de vesprada i de matí...on el cos no et segueix el ritme i la són és dificil de agafar, degut als canvis (els bioritmes... ja m'enteneu), i quan per fi tens temps per a poder escriure una mica, per exemple, un nou post per aquest bloc, t'en adones que no tens "ganeta" de res i, llavors, et poses a mirar videos de Townhouses de la ciutat de New York (pel youtube, of course!) en ves de explicar-vos coses (de tot tipus) que em passen a mi i als altres pel nord (d'Europa, és clar!)

Cavil·lant

La meva superior, la enfermera jefe del departament de l'hospital psiquiàtric, un dels més grans de Dinamarca by the way, me diu un dia quan jo passava per davant del seu despatx: Ahhhh, eiii...Sònia saps que te he proposat per a una pujada de sou i ha estat aprovada... i jo, que ja porto en aquest departament més de 2 anys i mig, vaig pensar a dintre meu: Ho tinc ben merescut! (l'autoestima sempre ben alta, no em falla!) tot i que, la meva reacció davant de la enfermera jefe del "meu" departament va ser: What?? a surprise!!

Des de la Greenhouse del meu jardí (petit), Gener 2022

La veritable sorpresa va ser quan vaig descobrir la quantitat de sou que m'havien pujat, i, surprise-surprise no hi era per a tirar coets!, tot i això, continuem suma sumando... Resulta ser, que el govern danès i desprès de mesos amb el personal sanitari tiran "la fel per la boca" (com a tot arreu!) i, reiteradament, fen públic, sobretot, el gremi d'infermeria, el seu descontent (excés de tasques i, sobretot, descontent econòmic) ja que la feina s'ha quasi duplicat (també a psiquiatria, on jo treballe) i la falta de personal (be sigui per enfermetat o be per esgotament - la mateixa cosa?!) i etc...Aquesta situació ha provocat que el personal restant, es a dir, els que no hem caigut malalts, not yet!; tot i l'estrès acumulat, i que hem anat aguantant el tipo ... llavors, el govern ha tingut, si o si, que reaccionar d'una manera o altra i, va aprovar el passat novembre, als últims pressupostos de La ley de financiació- finanslov) pel 2022 pagar uns diners extra per als empleats sanitaris dels hospitals danesos abans que aquests (moi, aussi!) llançaren la tovallola...i, de moment, ens pagaran unes 10.000 corones extra, abans de pagar les taxes corresponents! (ja sabeu que els impostos en aquest país estan pels núvols i que són els més alts de tota Europa) i, a més a més, els torns extra es pagaran millor que fins ara (vol dir-se, que treballar extra serà una mica més sucós per la butxaca però, a veure qui ho aguanta!)


Dies de sol i fred. 14 de Gener 2022
 Foto: Sònia Bandholm

Un altra novetat es que el departament de l'hospital m'ha enviat, juntament amb quatre companys, a fer un curs d'acupuntura per ampliar les meves (nostres) competencies professionals i, això, vol dir que ara a banda de oferir ajuda en forma de teràpies regulades vàries als pacients i d'altres innumerables tasques... plus documentar-ho tot!, també, els podrem oferir una teràpia alternativa que els ajudarà a controlar la seva ansietat, a regular la són i a moltíssimes coses més...

Foto: Sònia Bandholm

Estic contenta d'haver fet el curs?: pos sí, la veritat! De moment, i a banda de la pràctica amb els pacients ingressats, faig pràctiques a casa amb l'Anders i amb una veïna que està passant una petita crisis existencial i es troba una mica deprimida.

Armchair Garderning

 
Jardineria de butaca 

He estat mirant, llargues estones, la neu aquest hivern. La neu que ha mostrat la seva bellesa i, també, el seu costat més avorrit amb dies foscos, ventosos i humits. El jardí està en mode hivern, amb plantes i arbres adormits i...no cal moure's. 

Gener és per a mi el mes més avorrit de l'any, si no fos perque, al nord, l'hivern manifesta el seu costat bonic amb cristalls de neu i nevades, almenys, uns quants dies; però, el que realment m'anima és que s'acosta un nou any de jardí!

El llimoner a dins de casa, a l'hivern
Foto: Sònia Bandholm

Aquí, a l'hivern no hi ha molt per fer, al jardí. Encara que pot ser força agradable seure en una butaca càlida i conrear el jardí des d'aquí, als nerds de jardí, ens costa força no posar terra sota les ungles. Els anglesos ho anomenen "Armchair gardening", i el terme cobreix l'activitat, d'altra banda, absolutament necessària per seure a la teva cadira preferida per a recollir idees i inspirar-te en llibres de jardineria, revistes de jardineria o on line a través de diversos blocs de jardineria i a Pinterest.

 Verbena bonariensis

Ara mateix, el mercat s'omple de catàlegs de llavors que us tempten a comprar-les. La meva experiència és que és una bona idea comença fent un pla realista per a l'any del jardí abans de llançar-se a les temptacions. "La jardineria de butaca", també, és el temps que dediques a planificar com ha de ser la temporada que ve al jardí.

M'interessa, especialment, crear estats d'ànim al jardí, i m'agrada  quan el jardí parla a tots els sentits. Hi ha d'haver olors de flors i de terra, sons d'ocells i insectes, gustos encantadors dels que es poden menjar i plantes i coses boniques per mirar. D'aquesta manera, el focus es desplaça del cap a l'estómac i intento recordar el que va funcionar bé l'any passat. Però, també, allò que no va funcionar, que vull canviar. I, aleshores, des de la butaca els meus somnis de jardí tenen molta llibertat (de pensament, és clar!).

Plovent, al petit jardí de casa 
Foto: Sònia Bandholm

Qué més?...pos com els dies ja comencen a allargar (una mica) i, això, per aquestes latituds sempre és molt d'agrair, he començat a passar alguna estona a la greenhouse (l'hivernacle) a la tarde o al matí o quan hi sóc a casa i fer plans per la nova temporada de primavera- estiu, al petit jardí! He comprat un llibre que m'explica (en danès, per suposat!) ben claret, que tinc que plantar i quan a la greenhouse i, també, me he fet membre d'una associació de jardineria danesa haveselskabet.dk que, entre altres coses, t'ofereix consells de jardineria i també, ofereix viatges, per als membre, a reu del país i d'altres llocs del continent europeu (ja que pages la teva quota annual!)

Agapanthus 

M'agrada llegir llibres i revistes de jardineria durant tot l'any. Però sóc com un "bandoler" i omplic els llibres de jardineria de post-it grocs. Estan endollats on hi ha coses interessants que he de recordar per tornar a l'hora de fer plans per al jardí. Poden ser plantes noves del mercat a les quals m'agradaria trobar espai (problema greu, ja que, el meu jardí té, apenes, una mica més de 200 metres quadrats), o composicions interessants de plantes que hagi de provar al jardí. També, poden ser idees per a dissenys, recobriments i altres elements de jardí que em puguin inspirar per a nous projectes.

Les llavors de les plantes tendeixen a acumular-se a dins del meu cap. Jo mateix recullo llavors, però, també, compre noves llavors de les plantes que he de provar. Cada any surten al mercat noves varietats de tomàquets, herbes i verdures, i hi ha notícies interessants sobre plantes perennes i flors d'estiu (annuals). De vegades, es traslladen, definitivament, a les beds del jardí perquè van ser un èxit, la temporada passada, altres vegades, només, es converteix en un any de coneixença, perquè l'any vinent han de donar pas a altres llavors, irresistibles.

Hivern, al petit jardí de casa meva
Foto: Sònia Bandholm

La jardineria, al nord, tot i que, molt agraïda quan el bon temps arriba, és molt dura perque a l'hivern fa que la majoria de les plantes go dormant des del novembre fins pràcticament a l'abril...i l'unic que pots fer és somniar amb la nova temporada, protegir les massetes (testos), més vulnerables, amb qualsevol tipus de protecció (si ets un expert pots salvar moltes plantes i sinò t'aguantis i en compres de noves la temporada vinent)... i, a poc a poc, vaig aprenent com la jardineria nòrdica funciona,,,ja que, al principi comprava plantes i no mirava preus ni si suportaven les baixes temperatures (naïf)... però, tot s'aprèn, tot i que, et costi temps i diners (les plantes al nord d'Europa se pagen a preus d'or!)...en fi, cadascú es gasta els diners amb el que li fa falta o li ve de gust...



El 2021/22 ha sigut (hi està sent), un hivern amb neu i amb els museus i teatres i la vida nocturna (jo fa temps que de nit només vaig al llit o a l'hospital a treballar, quan me toca...) tancats des d'abans dels Nadals, degut a l'Òmicron, i que, per cert, reobriran, de nou, aquest diumenge 17 a les 10:00 del matí, que bé!

Aquesta setmana que ve tindré uns quants dies lliures, tot i que, m'he apuntat per a fer un parell de torns extra (ben pagats, ja sabeu!) i, intentaré gaudir del temps "lliure" amb "la jardineria de butaca" i una visita al restaurant (den glæde vanvid  nordicgir.blogspot.com/2021/07/l-alegre-frenesi-det-glade-vanvid.html) per celebrar el meu aniversari de naixement, juntament amb l'Anders que ja fa temps que treballa des de casa (degut a la covid en totes les seves versions); l'Anders va traslladar la seva oficina a casa el mes de març del 2020 i fins avui, i, és clar, sempre es queixa de que quan hi sóc a casa no el deixe treballar tranquil... sempre li demano ajuda amb les coses pràctiques i que jo he qualificat de necessàries com ara penjar un nou quadre o traslladar una masseta (d'eixes que pesen una tona) a l'altra part del jardí per veure com queda...i, gràcies a déu, de tant en tant, fem una passejada pel bosc o la platja o mirem una vella películ·la junts...o, ens liem amb les peces del LEGO  ...o me'n vaig al llit prompte i provo de llegir...una mica! Ara mateix, llegint a Fuster (Diccionari per a ociosos), i un llibre d'històries curtes de la Alice Munro Hateship, Friendship, Courtship, Loveship, Marriage). 

14 de gener, 2022 (al petit jardí de casa meva)

Quines ganes de que arribi el més d'abril! On tot floreix i les hores de llum comencen a fer-se interminables...i, llavors, en posaré a pensar en els plans per la tardor i l'hivern següent (ampliar una finestra o ...qui lo sa?)

Un espai acollidor envoltat de plantes amb una petita bassa rectangular. Del jardí de la Bonnie Hall
 Foto de Thomas Evaldsen

Llança't als somnis del jardí, només, pot resultar divertit


- Trobeu inspiració en llibres i revistes de jardineria, o en blocs de jardineria a  o  a Pinterest, on hi ha moltes imatges inspiradores

- Utilitzeu una llibreta on anoteu experiències i idees per al vostre jardí

- Feu fotos del jardí en diferents èpoques de l'any, fins i tot, a l'hivern. Ordena-les en carpetes perquè pugueu veure què ha funcionat i què cal refer

- Feu un pla realista per a la nova temporada de jardí. És fàcil deixar-se temptar, perquè les ambicions poden arribar a ser més grans del que un pot gestionar

- Recorda deixar anar lliurement els teus somnis de jardí, perquè la creativitat comença aquí, i després, la jardineria es converteix en diversió

Cafè del matí a l'hivernacle 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada